Hoi Just,
Tijdverschil maakt toch niet uit? Gewoon daar dat ding aan laten staan en de hulp wordt op een geschikt moment gegeven als ze daar op een oor liggen, of aan het ontbijt zitten.
>> Als je nou zeker wist dat ze - of een lokale handige harry - eraf bleven <<
Afspraken maken: Ik doe het onderhoud of niet. Als ik het doe zet ik mijn wachtwoorden op routers e.d.
>> Hondebaan en dank je wel is er vaak maar net-an bij. <<
Je moet er gewoon een redelijke vergoeding voor vragen. Lang geleden stond 's avonds regelmatig de halve wijk bij mij op de stoep met allerlei defecte spullen, vooral computers. En ik voor flesjes wijn, kratjes bier, zwarte geeltjes, knuffels en handdrukjes enzo maar herstellen.
Een jaar of 15 geleden ben ik daar resoluut mee gestopt, en ben gewoon een redelijk tarief gaan vragen. Ik was in één klap de helft van mijn "vrienden" kwijt, maar de andere helft bleef. Het grappige was dat die andere helft via mond op mond reclame ervoor zorgde dat ik het beheer in menig bedrijf ging doen. Zo is µTec begonnen.
Als ik een klant heb die zelf de boel verprutst (je hebt van die eigenwijzen die denken een handje euro's uit te kunnen sparen door zelf de boel te verprutsen), dan zeg ik ze dat beleefd, en maak ze duidelijk dat de rekening deze keer hoog uitgevallen is vanwege het extra werk. Dat helpt erg, wan ik ben óf die klant kwijt (wat zelden gebeurt en mij geen bal kan schelen in zo'n geval), óf ze blijven met hun graftakken van de instellingen af en contacten mij bij problemen.
Michel Uphoff (NLcomputer) Homepage |